Föräldrars ansvar?

Vart ska man som förälder dra gränsen? När går de för långt? När har man förlorat kollen?
Jag som förälder hade inte låtit mitt barn gå ut på fester och dricka. NO WAY! Nu tror ni säkert stackars hennes framtida barn! Men sanningen är tråkig, min mamma skulle aldrig tillåta de. Hon har sagt att om jag dricker (festar) innan jag fyller 18 så blir jag av med hästen. Jag tror att de är en av många saker som har hållit mig hemma. Veta att jag har en ponny ståendes hemma som skulle göra allt i sin makt för att få mig att må bra. De är trygghet för mig!
 
Samtidigt kan man ju själv välja bort de, mycket beror ju på vilka umgängeskretsar man har. De är ju mycket enklare att vara nykterist om du har kompisar som är de me, men om du har kompisar som säger vart de är fest och frågar gång på gång om du ska med, klart du tillslut ger upp och följer! Jag har smakat lite vin där då men oftast för att ja har tatt fel glas (två likadana, ett med vitt och en me päronsaft^^). Så de är inte så att ja medvetet tagit mammas vodka från spritskåpet (inte för att hon har något).Men grejen är den att jag aldrig någonsin skulle kunna gå bakom hennes rygg igen, har gjort de en gång och jag mådde svinigt dåligt!
 
Visst jag har jäkligt många kompisar som super, då menar jag inte en eller två. utan typ 8-10. Jag umgås med dom titt som tätt och alla dom röker även. Jag har ALDRIG varit mer än passiv rökare (en som andas in cigglukt när någon annnan röker) och tänker inte bli det häller! För de är bara dyrt och ohälsosamt! Att röka och supa är SVINDYRT tro mig! att röka drar 1500 i månaden (beror på hur mkt) och sprit drar iväg med flera tusen per helg (beroende på hur mkt hembränt man dricker) men allt kostar ju! 
Okey, men vart ligger föräldrarnas ansvar i att barnen börjar/fortsätter/slutar. Hur ska man göra? Man vill ju inte att barnen ska tycka att man är värsta skit morsan och känna sig inlåsta. Vad händer då? Jo barnen börjar smyga ut på nätterna! Föreställ dig att du ligger och sover, du tror att dottern/sonen ligger och sover men i själva verket är dom ute och häller i sig liter med alkohol. När jag blir morsa kommer jag bli en paranoid sådan, men jag kommer vara förbannat noga med mina barn!
Lagom långt koppel, de kommer man långt med!
PS. Man slipper även gravida tonårsmammor! DS.

Kommentarer
Postat av: Koffe

Så duktig du är!

Högstadieelever är också allmänt dumma. De tror att det är tufft att röka, dricka..Ytliga bortskämda snorungar med andra ord. Nu är inte alla ungdomar det, självklart. Men som du säger man ska inte dricka när man är under 18.

2013-02-26 @ 18:44:01
URL: http://fotokoffe.blogg.se/
Postat av: Hanna

fin blogg :)

2013-02-26 @ 21:41:10
URL: http://hannabroman.devote.se
Postat av: Carro - http://four.blogg.se/

jättebra skrivet! Håller verkligen med!

2013-02-26 @ 23:49:17
URL: http://four.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin Toppryttare
RSS 2.0